Avesta Vagnen - Miniskotare - Avesta MS38

Avesta MS38

Nya Avesta MS38 förvandlar din fyrhjuling till en riktig skogsmaskin!

Avesta-Vagnens storsäljande vagn MS 3.4H har sedan introduktionen för fyra år sedan varit normen för hur en kranvagn till fyrhjuling skall fungera och se ut. Erkänt bäst och kopierad av många. Nu är det dags för något helt nytt.

Avesta-Vagnens grundare har på uppdrag av Unimet skapat en ny kranvagn helt utan kompromisser."- Det här är något jag velat göra länge men jag hade inte energi över för ett så här stort projekt när jag drev Avesta-Vagnen AB. Det man märker först är den ökade räckvidden och styrkan på kranen, den otroligt starka och snabba vagnsdriften, markfrigången och inte minst den hydrauliskt flyttbara boggin."

  1. Hydraulaggregat
    En kraftig vagn behöver en kraftig drivkälla! Till MS38 används en 12hk stark och lättstartad hondamotor. Förutom att den är ca 10 kg tyngre än 6 hk-motorn finns bara fördelar. Vid krankörning kan motorn stå och tuffa lugnt strax under halvfart för fullgod prestanda samtidigt som den på full effekt levererar tillräckligt med kraft för körning i svår terräng.
  2. Kran
    Inte bara vacker! Jämfört med MS3.4H har lyftkraften ökat med 30% och räckvidden med 50 cm samtidigt som vikten är densamma och kultrycket lägre! Detta tack vare bättre utnyttjande av nya höghållfasta stål. Körbarheten har förfinats ytterligare genom omarbetad geometri i leder och cylindrar och jämfört med sinföregångare är MS38 mjukare i rörelserna utan att för den skull vara långsammare.
  3. Vinsch
    Vinschen är nu en integrerad del i kranarmen.
  4. Material
    I kranpelare, kranarm och sticka används ett nytt höghållfast stål som är ännu starkare än tidigare. Det gör att lyftkraften ökat samtidigt som vikten minskat.
  5. Extra bankpar
    Vagnen är redan från fabrik utrustad för montering av extra bankpar. Perfekt vid riskörning eller för att kunna ta kortare eller krokiga bitar.
  6. Frigångsvinkel bak
    33º frigångsvinkel bak vid fullt lass minskar risken att fastna i t ex ett dike.
  7. Smidig lastning
    Inga delar som är i vägen vid lastning. Det finns inte heller några ömtåliga delar som kan skadas om olyckan är framme och en timmerstock tappas över vagnen. Extra bankpar används inte vid körning av normal last.
  8. Större hjul
    Stora hjul ger bättre bärighet samt går lättare över ojämnheter. 8-lagersdäck minimerar risken för punkterting.
  9. Vagnsdrift
    250 % starkare och dubbelt så snabb! Läs mer om drivningen nedan.
  10. Hydrauliskt flyttbar boggi
    Perfekt viktbalans oavsett om du kör 3 eller 4,5 m ved och vagnen är alltid kort och följsam när du kör tom. Kan flyttas med fullt lass och kör man fast kan man flytta fyrhjulingen till fast mark utan att flytta vagnen och vice versa.
  11. Kraninfästning
    Starkt, lätt och elegant! Nya höghållfasta material i både vagn och kran gör att kultrycket kunnat minskas jämfört med tidigare modeller.
  12. Ramstyrning
    Elektrohydraulisk ramstyrning kan styras utan att det stora hyrdaulaggregatet är i gång. Utökad sidoförflyttning jämfört med tidigare modeller. Hydraulaggregatet sitter helt skyddat inne i vagnen och högt placerade styrcylindrar minimerar risken för skador från uppstickande vegitation.
  13. Markfrigång fram/stödben
    Hela 45 cm frigång under stödben och ram!
  14. Justerbar draghöjd
    Draghöjden är justerbar i fyra steg à4 cm för att alltid erhålla perfekt lutning på vagnen oavsett dragfordonets draghöjd! Kultryck
    Lägre kultryck ger minskad belastning på fyrhjulingen!
  15. Dubbelram
    Ny dubbelram av profilrör för ökad vridstyvhet. Inrymmer och skyddar hydraulik och elektronik för ramstyrning, boggiflytt och hög/lågväxel.
 

Utrustningsexempel - tillval

MS38 Rulldrift

250 % starkare och dubbelt så snabb jämfört med Avesta-Vagnens tidigare drivsystem! Detta är möjligt tack vare att hjulen trycks mot rullen i stället för det motsatta. När hjulen från var sitt håll pressas mot en fast rulle kan ett mycket högre anliggningstryck mellan däck och drivrulle skapas jämfört med när man pressar ner drivrullen. Hög/lågväxel, starkare hydraulaggregat och nyutvecklad drivrulle tillsammans med kraftigare däck är andra faktorer som spelar roll. Drivhastigheten kan varieras steglöst mellan ca 2-6 km/h. Den höga maxhastigheten gör det möjligt att använda drivningen under längre sträckor med dåligt fäste exempelvis på snö eller i blötmark.

Hög + Lågväxel

Elstyrd omkopplingsventil som växlar mellan normal- och lågfart. I lågfart är drivningen dubbelt så stark och tar dig lätt över diken och uppför backar, även med fullt lass!

Broms

Vagnen är som standard utrustad med broms och bromsas för största flexibilitet med en separat bromsknapp. Bromsen fungerar både framåt och bakåt. Som tillval finns ett bromssystem som låser hjulen om bensinmotorn till hydraulaggregatet av någon anledning skulle stanna.

Enkel manövrering

Håll in fyrhjulingens bromshandtag. Sätt drivströmbrytaren i fram- eller backläge. Vagnen börjar driva när du släpper bromsen och stannar när du åter trycker in bromshandtaget. Enkelt och säkert. Kan även kopplas samman med backljuset som då automatiskt växlar till back på vagnen när man lägger i backen på fyrhjulingen. Med en extra knapp aktiveras lågväxeln och vagnen blir dubbelt så stark. Ramstyrningen på vagnen styrs enkelt med vänster tumme.

 

Övriga tillbehör och reservdelar

 

Teknisk data vagn

Längd: 370 cm
Bred: 138 cm,
Hjul: 675 mm höga 8-lagers 300/65-12 hjul
Maxlast: 2000 kg,galvad
Lämplig vedlängd 250-450 cm
Min. vedlängd 100 cm
Max vedlängd 550 cm

Övrigt vagn:

Miniskotarvagn med dubbelram, ramstyrning, hydrauliska stödben, svängbara bankar, vridbart drag, 4 draghöjder, flyttbar boggi 60 cm, superlätt klättrande boggi. Alla slangar m.m. är helt inbyggda och skyddade i konstruktionen.

Teknisk data kran

Räckvidd: 3.8 m
Lyftkraft: 420 kg vid 1.7 m, 250kg vid 3 m
Arbetstryck 160 bar.

Övrigt kran:

"Riktigt" vridhus med härdade drev i oljebad. Alla rörliga delar är lagrade och smörjbara. Helt ren undersida minimerar risken att skada slang eller cylindrar vid lastning. Alla slangar är inbyggda och skyddade i kranarmen. Helt förzinkad och pulverlackerad - rostar aldrig!.

Bilder

Klicka för större bild

 

Se våra miniskotare på video

Till videosidan